Negyvenegy éves a Wankel-motoros Mazda

Aktuális
2008. május 21. szerda, 21:47 | Szerző: mat323
Május 30-án negyvenegy éve, hogy megkezdték a kupé, az első Wankel-motoros Mazda forgalmazását. Az 50-es évek végéig számos autógyártó próbált egy ütőképes forgódugattyús motort kifejleszteni, azonban végül egyik sem tudott megküzdeni a kihívással. Csak a Mazdának sikerült tömeggyártásba vinni a technológiát.

Cosmo Sport

Eleinte elsősorban japán belpiaci modellekbe építették be a saját fejlesztésű Wankel-motorokat, de az 1978-ban bemutatott RX-7 sorozat hamar világhírt hozott a forgódugattyús Mazdáknak. A méretéhez és súlyához képest erős motortípus természetesen a versenypályán is bizonyított. Legnagyobb sikereként a 787B jelzésű Wankel-motoros sportkocsi-prototípus Le Mans-i győzelmét emlegetik, amellyel 1991-ben sikerült meglepni a világot. WankelAz ezredforduló környékén egy rövid ideig úgy nézett ki, a Mazda feladja az RX sorozatot, és vele a forgódugattyús motorok fejlesztését, de ehelyett – a legenda szerint néhány munkamániás fejlesztőmérnöknek köszönhetően – elkészítették a korszerű Renesis motort, amely a különleges, négyajtós RX-8 sportkocsiban 2003 áprilisában került piacra.

1967. május 30-án megkezdődött az első kétrotoros Wankel-motorral felszerelt Mazda, a Cosmo Sport értékesítése. Ezután nem volt megállás, sorra kerültek piacra az újabb "RE" modellek, mint a Familia Rotary Coupe, a Savanna, a legendás RX-7 és az Eunos Cosmo. Az évek alatt számos konstrukciós problémát kellett megoldani (pl. fogyasztás, élettartam, károsanyag-kibocsátás), de az RE modellek végül befutottak. A Mazda 1968-tól az autósportban is képviseltette magát az RE modellekkel, s nem is eredménytelenül. Máig emlékezetes például a háromtárcsás Wankel-motorral szerelt Mazda 787B győzelme Le Mans-ban 1991-ben. Rajta kívül japán gyártmányú autó még nem nyert 24 órás versenyt. Ezen kívül a forgódugattyús versenyautók több mint 100 győzelmet jegyeznek a japán túrautó bajnokságban, valamint az amerikai International Motor Sports Association (IMSA) sorozatban.

A legendás RX-7 sportkocsi után a japán gyártó életében az RX-8 jelentett mérföldkövet, amit 2003-ban ismert meg a világ. Az autót már az új generációs RENESIS forgódugattyús szívómotor mozgatta, ami elődeinél könnyebb, környezetbarátabb és erősebb volt. A RENESIS 2003-ban el is nyerte egy tekintélyes brit szaklap Év Motorja díját.

Jelenleg a Mazda a hidrogénes RENESIS motor továbbfejlesztésén dolgozik; mint ismeretes, ez az erőforrás nulla széndioxid kibocsátású. A hidrogénnel is üzemelő erőforrás fejlesztése még 1991-ben vette kezdetét, majd 2006. februárjában az RX-8 Hydrogen RE típusban öltött testet, ami a világ első lízingelhető hidrogénhajtású járműve lett. Japánban már hét darab RX-8 Hydrogent adtak bérbe.

A Mazda eddig 1,97 millió Wankel-motoros autót készített, és most úgy látszik, hogy hamarosan elkészülhet a kétmilliomodik is. A japánok, ahogy több mint 40 éve, ma is jövőbe mutató megoldásként értékelik a forgódugattyús motort.

0
Még nincs értékelés

Negyvenegy éves a Wankel-motoros MazdaNegyvenegy éves a Wankel-motoros MazdaNegyvenegy éves a Wankel-motoros MazdaNegyvenegy éves a Wankel-motoros MazdaNegyvenegy éves a Wankel-motoros MazdaNegyvenegy éves a Wankel-motoros Mazda
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu