Akkumulátor

Magazin
2008. augusztus 2. szombat, 19:17 | Szerző: Petya626
Amióta beindult az oldal beszéltünk már a magazinba sok mindenről (fékfolyadék, különböző üzemagyagok, motorolaj). Nos mindezekkel semmit nem érnénk hogyha a gyújtás kapcsoló kulcs elfordításával nem indul az autó...

Nagy kocka, rendszerint a motorban. Ebben tárolódik az értékes áram, ami meghajtja az önindítót, ami beindítja az autót. Erről működik az összes elektromos dolog az autóban, például a lámpa, a gyújtás és az ülésfűtés, menet közben pedig a generátor tölti.

Nem indul? Ha már bent vagyunk az utastérben, még mindig érhetnek meglepetések. Ez zömmel az akkumulátornak tudható be, ugyanis a hideg hatására fokozottan csökken a töltése. Egyáltalán nem meglepő, ha egy többéves, nyáron problémamentesen működő akku az első zúzmarás reggelen már nem képes megforgatni az elektromos indítómotor segítéségével a főtengelyt. Sokan mégis inkább erőltetik az indítózást, így perceken belül totálisan lemerül a telep, amit jó esetben újratöltéssel még el lehet tárolni tavaszig szobahőmérsékleten. Rosszabb esetben azonban cserélni kell. Mindez elkerülhető, de legalábbis elodázható, ha a karbantartást igénylő akku folyadékszintjét rendszeresen figyeljük és utántöltjük desztillált vízzel. Az indítóakkumulátorok többsége azonban manapság gondozásmentes. Azok élettartama úgy növelhető, ha nem hagyjuk magára az autót hetekre, illetve nem csak néhány kilométert teszünk meg vele egyhuzamban, mivel úgy a generátor az indítózás során elveszített feszültséget nem tudja visszatáplálni. Ha kizárólag új akkumulátor vásárlásával oldható meg a probléma, ne csak a márkára, hanem a gyárilag előírt Ah-értékre és a telep kiterjedésére, továbbá a saruk állására is figyeljünk!

A motorvezérlő elektronika épségének megőrzése érdekében néhány szabályt be kell tartani:
- Az akkumulátor saruk legyenek jól rögzítettek.
- Járó motornál soha ne lazítsuk meg az akkumulátor sarukat.
- Az akkumulátor polaritását soha ne cseréljük fel.
- Villamos ívhegesztés előtt az elektronikát távolítsuk el a kocsiból.
- Bekapcsolt gyújtásnál az elektronika csatlakozóját ne húzzuk le, ez vonatkozik a jeladókra is.
- A gyújtást ne vizsgáljuk "szikraugratással".
- Lehetőleg kerüljük a motor bikázását, főleg erősen lemerült akkumulátor esetén.

Indító akkumulátor:
Feladata, hogy a járműben indítózáskor az önindító megforgatásához szükséges energiát szolgáltassa, 1-3 másodpercig 100-600A, a lehető legkisebb feszültségeséssel, majd amikor a generátor feltölti, pufferként működjön. Legfontosabb jellemző adata az indítóáram, másodlagosan a kapacitás (20 órás).

Vontató akkumulátor:
Feladata, hogy elektromos hajtásokban ( kerekesszék, takarítógép, stb.) illetve használati akkumulátorként hajóban, lakókocsiban az elektromos fogyasztókat működtesse. Legfontosabb jellemzője a kisütési ciklusszám és a kapacitás (5 órás).

Szünetmentes (standby) akkumulátor:
Feladata, hogy állandóan töltés alatt állva, az esetleges hálózati tápfeszültség kimaradáskor a fogyasztókat energiával lássa el, majd a hálózat visszatérésekor töltődik vissza. Legfontosabb paramétere a kapacitás, és az un. várható élettartam.

Az egyes akkumulátorok között szerkezetileg és működésben vannak átfedések, tehát valamilyen mértékben mindegyik alkalmas a másik kettő feladat ellátására is. A megbízható működés, hosszú élettartam és a "teljesítmény" - ár arány tekintetében azonban minden feladatra a megfelelő akkumulátort érdemes használni. A felhasználás jellege, a felhasználó pénztárcája és más számításba vehető paraméter alapján időnként az akku jellegétől eltérő felhasználása is lehetséges. Pl. az EXIDE STR kategóriájú, száraz, folyékony elektrolitot nem tartalmazó, ám indító természetű akkumulátorát előszeretettel építik be elektromos fogyasztók táplálására hajóba minden olyan esetben, amikor csak nyaranta max. 15-20 alkalommal használják. Ennek oka, hogy az akkumulátor semmilyen karbantartást nem igényel, száraz akkumulátorként nagyon olcsó és akár a víz alatt is tudna működni. Kisütési ciklusszáma (hányszor lehet kb. 11V-ig kisütni majd feltölteni) 140-160 körül van, ami ilyen felhasználás mellett nem is kevés.

Indító akkumulátorokról

Ma, amikor már minden valamire való akkumulátor tasakszeparátoros, az egyes gyártmányokat más technológiai különbségek alapján lehet megkülönböztetni. A síklemezes akkumulátorok között lényeges tulajdonságbeli eltéréseket hordoznak az öntött ill. az expandált rácsszerkezetű gyártmányok. Az EXIDE által alkalmazott, szabadalmakra épülő expandáló eljárás olyan rácslemez-előállítási technológia, amely során a kívánt vastagságra folyamatosan hengerelt lemezcsíkba éles szerszámok a haladási iránnyal szöget bezáró bemetszéseket vágnak. A lemezcsíkot a haladási irányra merőlegesen megnyújtják, így a bemetszések kinyílnak, létrehozva az aktív massza megtartására alkalmas rácsszerkezetet.

Az expandálással készített rácslemezek fontosabb tulajdonságai az öntött ráccsal szemben:

# a hideg hengerlés miatt sokkal nagyobb mechanikai szilárdság
# finomabb szövegszerkezet
# kisebb a korrózióra való hajlam
# sokkal tisztább, káros ötvözőktől mentes alapanyag
# vékonyabb rács, azonos térfogatban nagyobb felületű lemez (nagyobb indítóáram)
# az expandálás lehetővé teszi a Ca ötvözést, amelynek további fontos előnyei adódnak
# kisebb az önkisülés
# jobban ellenáll a korszerű autók motorterében uralkodó magasabb hőmérsékletnek
# nincs saját vízfogyasztása, így zárttá, azaz teljesen karbantartásmentessé lehet tenni az akkumulátort.

A ma legkorszerűbb akkumulátorok egyikének tekintett spirálcellás szerkezeteket hengerelt, lyukasztott lemezszerkezettel gyártják.

A spirálcellás akkumulátorokban az expandálással előállított, nedvszívó üvegszövet szeparátorral elválasztott, pozitív és negatív lemez cellánként 1-1 darabból van szorosan összecsavarva. Óriási indítóáramuk a nagy lemezfelületnek, a lemezek minimális távolságának, és a speciálisan adalékolt, felitatott elektrolitnak köszönhető.

Rendkívüli rázkódástűrő képességük lehetővé teszi, hogy erő- és munkagépek akkumulátoraként is hosszú élettartamúak legyenek.

A gépjármű akkumulátor kiválasztása körüli tévhitek

# Nem kell feltétlenül ragaszkodni a gyárilag beszerelt akku típushoz, mérethez, kapacitáshoz. Az autógyárak nagyrészt a lehető legkisebb kapacitású akkut szerelik be, amely az adott felszereltségű autót a garancia időn belül működtetne tudja. A korszerűbb, az adott méretben nagyobb kapacitású, nagyobb indítóáramú akkumulátort az autó fogyasztói kevésbé veszik igénybe, hosszabb lesz az élettartama. Nem egy esetben a gyárinál nagyobb méretű akkumulátort is el lehet helyezni a tartóban, hiszen az azonos karosszériával szerelt nagyobb motor, esetleg diesel, nagyobb akkumulátor igénye miatt a tálca általában nagyobb.
# Nem kell félni attól, hogy a nagyobb akkumulátort a generátor nem tölti fel, vagy esetleg a nagyobb akkumulátor tönkre teszi a generátort. A generátor egy, a működéséből, szerkezetéből adódóan "áramkorlátozott" egyenáramú gép, melynek kimenő áramát a saját tekercselése, gerjesztése, hőmérséklete korlátozza.

Ha saját magunk választunk akkumulátort, mi a követhető eljárás?
# Válasszunk a kor szellemének megfelelő korszerű akkumulátor fajtát.
# Ha rendelkezünk az adott fajta katalógusával válasszuk ki az ajánlott méretet, ha nem akkor
# Mérjük meg az akkumulátor tálcán elhelyezhető akkumulátor lehetséges méretét.
# Az alkalmazott szélesség méret a legtöbb európai autónál szabványosan 175 mm, a hosszúságok: 207 mm/45Ah; 242 mm/ 55Ah; 278 mm/70Ah; 353 mm/95Ah.
# A magasság 190 mm illetve 175 mm. A 175 mm magas akkumulátorok általában ülés alá, vagy más hasonló zárt helyre kerülnek.
# Fontos még az akku pólusainak elhelyezkedése, melyet az alábbi ábrák mutatnak:
# Japán és koreai autók esetében egészen más méretek, kapacitások, és pólusok fordulnak elő. Jellemző szélesség 55Ah alatti akkumulátoroknál a 128-135 mm, hosszuk 197mm/35Ah; 220-235mm/45Ah, magasságuk jellemzően 225 mm. 55Ah felett a szélesség 175-175 mm, hosszúság 230mm/60Ah; 271mm/70Ah; 297mm/100Ah, magasságuk 215-225 mm.

Póluselhelyezkedésük az európaihoz hasonlóan jobbos vagy balos, azonban az alkalmazott póluskúpok mérete is lehet azonos az európaival vagy lehet annál vékonyabb.

Vannak gyakran ismételt kérdések (GY.I.K) ezek közül íme néhány:

Mi az a Ah ..?

Röviden amperórát jelent.
Ami még fontos lehet, az az Ah érték után zárójelben szereplő szám. (Pl.. 55Ah (20h))
Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor kapacitása 55Ah 20 órás teszt szerint.
Az odaírt Ah érték 1/20-ad résznyi áramával terhelhető pontosan 20 órán keresztül.
Ezután a feszültség 10,5V-ra csökken. Az 55Ah (20h) akkumulátort, pontosan 20 órán keresztül lehet (55/20=) 2,75 Amperrel terhelni és akkor csökken a feszültsége 10.5 Voltra.
Nem azt jelenti, hogy az akkut 1órán keresztül 55Amperrel lehet terhelni, és azt sem, hogy 1amperes terhelést 55 órán keresztül bírna.
Az indító akkumulátorokn kapacitását szinte mindig a 20 órás tesztben adják meg, míg a ciklikus akkukat inkább az 5 órás kapacitásukkal jellemzik.

Akkumulátor vásárlásakor melyek a legfontosabb szempontok?

- A legfontosabb szempont az akkumulátor vásárlásnál a méret, és a polaritás.
Ez a két tényező határozza meg, hogy egyáltalán beépíthető legyen az új akkumulátor a régi akku helyére.

- A második szempont az indítóáram.
Ez az érték az, amely meghatározza a legfontosabb tulajdonságot, nevezetesen azt, hogy hány ampert tud magából kiadni az akku indításkor.
Mivel az akku legnagyobb terhelése az indításkor van, ezért érdemes erre is odafigyelni.
Fontos azonban tudni, hogy ezt az értéket négyféle szabványban adhatják meg a gyártók, ezért ezzel is kell számolnunk.
(DIN, SAE, EN, IEC)

- Általában mindenki a kapacitást figyeli, mert egyrészt ez van a legnagyobb betűvel ráírva az akkura.
Azt azonban jó ha tudja, hogy ennek a számnak akkor van jelentősége, ha álló motornál terheli az akkut.
(pl. campingben autóhifi)
A kapacitás ugyan általában összefügg az indítóárammal, tehát a nagyobb kapacítású akkumulátoroknak többnyire nagyobb az indító áramuk is.

- Garancia
A garancia az egy kereskedelmi jellegű kérdés, de ami sokkal fontosabb, az az, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a régi akku az akkumulátor hibája miatt ment tönkre.
Elképzelhető, hogy kábelezési vagy generátor probléma miatt nem tudott a régi akku feltöltődni, vagy merült le hamarabb.
Ezért fontos, hogy az akkumulátor cseréjekor vizsgáltassuk át az autónk elektromos rendszerét, mert ha az autóval van gond, akkor az új akkumulátor is hamar tönkrefog menni.

Ezen kívül még van sokfajta akkumulátor is mint pl: száraz, zselés, savas, lúgos

5
Átlag: 5 (2 értékelés)

Varta akksi

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
horompoli.gabor képe
horompoli.gabor
2008-08-04 hétfő, 10:46
 

Hibátlan ;)
Lassan újságírók leszünk. :)

Petya626 képe
Petya626
2008-08-04 hétfő, 20:05
 

Köszi az elismerést:)
én próbálkozom, hogy jók legyenek a dolgok csak hát nem tudom hogy ezt a többiek hogy fogadják? :)

Andras78
2008-08-13 szerda, 10:49
 

Nekem nagyon tetszenek ezek a cikkek! Csak így tovább, ne hagyd (hagyjátok) abba, rengeteg dolgot megismerek ezáltal. Az oldal színvonalát ezek a cikkek teszik teljessé, remekké! :)

Petya626 képe
Petya626
2008-08-13 szerda, 13:55
 

Köszönjük az elismerést! A cikkeket illetően lesz folytatás az én részemről és valószínűleg a többiek részéről is ;)

opzsolt képe
opzsolt
2009-09-07 hétfő, 22:36
 

jó cikk ! :) Gratula ! így tovább !

boni képe
boni
2009-10-02 péntek, 17:48
 

Valaki, aki nagyon élrt a mazdákhoz -mon dja meg nekem, hogy az 1987-es 1.5-ös mazda familia gépkocsimba kell-e ólompótlékot tenni, vagy a szokásos, most kapható 95-ös benzinnel mehet nyugodtan?
Előre is köszönöm!!

SzaboZE képe
SzaboZE
2009-11-06 péntek, 14:37
 

Nem kell!!! Nehogy tegyél bele, a mazdák ólommentessel mennek.

jozsibetyar
2010-06-03 csütörtök, 06:28
 

Mazda 323F 1999 es évjáratu autom van és gondom van vele.Melegen nem akkar indulni,de ha az aksi pozitiv sarujár rövidre kötöm az öninditoval pöcre indul. Mi lehet az oka? Talán az indito relé? De melyik az a relé? A kezelési könyvbe nem találhato meg csak a biztik. Esetleg tud valaki segiteni? Nagyon megköszöném. Az automon minden elektromos vezérlésü. Viszont ha jár a motor hibátlanul üzemel.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu