Itt a tél!

Magazin
2009. november 6. péntek, 01:16 | Szerző: SzaboZE

Beköszöntöttek a hideg reggelek, amikor kinézünk az ablakon ködöt, netán zúzmarát látunk. Ha hideg van, nem tehetünk mást, fel kell öltözni. Az ember elrakja a rövidnadrágot a szekrény mélyére és előveszi a nagykabátot. Valahogy így van ez az autóval is, télen egy picit jobban oda kell figyelni a karbantartásra.

Összegyűjtöttem, hogy mit érdemes megnézni/lecserélni/karbantartani az autón, hogy a biztonságos közlekedés ne szenvedjen csorbát.

A külső hőmérséklet esése egy fontos üzemi paraméter az autó számára. Indításkor az olaj sűrűbb, az akkumulátor terhelhetősége alacsonyabb, a nyári gumik megmerevednek és befagy a nyári szélvédőmosó. Könnyen belátható, hogy amin tudunk, azon változtatni kell! Első körben érdemes (sőt melegen ajánlott) az összes 0 fokon megfagyó folyadékot száműzni az autóból. A rekesz ásványvizet a csomagtartóból bevisszük a lakásba.

Hűtővíz

Ellenőrízzük a fagyáspontot. Benzinkúton segítenek, illetve autósboltban kapható fagyáspont mérő párszáz forintért. Szükség esetén cseréljük le, hiszen drága mulatság egy szétfagyott hűtőrendszer javítása! Ha lehet ne hígítsuk a hűtővizet desztillált vízzel, inkább bekevert fagyállót töltsünk bele folyadékpótláskor is. Így nem fordulhat elő, hogy véletlenül túlhígitjuk a folyadékot.

TIPP: 2 évente érdemes lecserélni a hűtővizet, bár az újabb és egyben drágább folyadékok 4-5 évet is szolgálhatnak. Erről tájékozódjunk a gyártótól a hűtővíz cseréjekor.

Szélvédő mosó

A szélvédőmosó folyadékot cseréljük le fagyállóra. Érdemes a jobb minőségűeket megvenni, mert a menet közben odafagyó folyadékokkal csak bosszúságot okozhatunk magunknak.

TIPP: elinduláskor nem érdemes a szélvédőt a szélvédőmosóval tisztítani, ugyanis amikor elindulunk, az ablakon maradt mennyiség a menetszél hatására párologni kezd és ennek hatására a szélvédő felülete méginkább lehűl. Olyannyira, hogy például egy -2 fokban 50-nel közlekedő autó szélvédőjén lezajló párolgás akár -20 fokos hőmérsékletet eredményezhet a felületen. Ezen a hőmérsékleten pedig az oldat szépen odafagy és az ablakon keletkező zúzmara a látóterünket pillanatok alatt leszűkíti. Ennek elkerülése érdekében előbb érdemes a szélvédőt felmelegíteni ablakra irányított fűtéssel, jobbsorsúaknak az első szélvédő fűtésének bekapcsolásával. Ezzel a leheletünkkel keletkező párának is elejét vehetjük.

Ablaktörlő A hidegben az előregedett ablaktörlő lapátok lelkesen zörögnek, ne sajnáljuk lecserélni őket. Cserébe nem maszatolják majd össze a szélvédőt és nem fognak borzalmas zajjal működni.

Akkumulátor Érdemes a télnek egy jó állapotú akkumulátorral nekikezdeni. Kérjünk meg szakembert, hogy ellenőrízze az akku feszültséget és szükség esetén töltsük fel. A feltöltött akku kevésbé fogja megsínyleni a hidegindítást és meghálálja a törődést. Kisült akkuval pedig véletlenül se hagyjuk az autót, az hamar az akkumulátor végét jelentheti. Bővebben az akkumulátorokról itt.

Gumiabroncs

Állandóan visszatérő, leginkább felkapott téma, erről van már egy cikkünk itt.

És ha ezeken átestünk, akkor az autó használata során érdemes pár dologra odafigyelni.

Motorindítás

A motor elindítása után hagyjuk azt 1-2 percet járni. Miért? A hidegben a motorolaj "ledermed" és nem teljesíti a tőle elvárható viszkozítást. Bővebben a motorolajokról itt. A motor életének a legrombolóbb időszaka a hidegindítás. Ezért a motorunk állapotát nagyban befolyásolja az, hogy üzemi hőmérséklet alatt hogyan bánunk vele. Kíméletesen bánjunk vele, amíg el nem éri az üzemi hőfokot. A legjobb módszer, ha beindítás után kaparjuk le a jeget az autóról. Ezen idő alatt az autó is melegszik valamennyit és a jég is könnyebben szedhető le.

TIPP: Érdemes a motor teljes bemelegedéséig a fűtést elzárni a gyorsabb melegedés érdekében. Ezzel üzemanyagot is megtakarítunk, mivel a motornak is kevesebb ideig kell az üzemanyagot dúsítania a bemelegedés alatt.

Külső hőmérséklet

Érdemes venni egy hőmérőt, amely tudja mérni a külső hőmérsékletet. Segítségével jól láthatjuk, ha odakint 3 fok alá megy a hőmérséklet. Ekkor már megjelenhet a talajmenti fagy! Mindenképpen óvatosságra int, hiszen az autó a nedves úttesten jeges részekre futhat és megcsúszhat!

Amit még érdemes beszerezni, hogy télen is mindig el tudjunk indulni: Jégkaparó, jégoldó spray, zárolajzó, hólánc, esetleg hólapát. Remélem sokat segíthettem az olvasónak a téli közlekedés biztonságosabbá tételében!

0
Még nincs értékelés

Itt a tél
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu