Kívánj meg!

Magazin
2008. szeptember 8. hétfő, 00:39 | Szerző: kukori
Aki valamilyen szaftos kis 18-as karikás anyagra gondolt a címből, az léphet is vissza a főoldalra, mivel ebben a kis cikkben arról lesz szó, hogyan tudjuk eladósorban lévő Mazdánkat kívánatosabbá tenni a potenciális vásárló számára, fillérekből!

A szépészeti beavatkozások, melyeket nemsoká megismertetek veletek, nem igénylenek semmiféle szaktudást, sem hatalmas költségeket, ám az eredmény nem maradhat el!

Nézzük hát lépésenként át, mit is tehetünk az ügyben:

1. Az alapos tisztaság. A tiszta beltér valódi gazdát sejtet, nem csak egyszerűen egy tulajt :)

Az utastérben alapos porszívózással érdemes kezdeni a munkát, amiből nem szabad hanyagul kifelejteni a csomagtartót és az ülések alatti részt se (elöl és hátul is!). Meg fogtok lepődni, mennyi aprópénzt, csokipapírt, legódarabot lehet így lelni az alkonyzónákból.

A szőnyegeket előre kivesszük, és pofával lefelé a kocsi mellé helyezzük. Ennek megvan az a hatalmas előnye, hogy van mire térdelnünk, amikor matatunk a lábtérben a porszívóval és a lefelé néző fele amúgyis koszos volt...

A szőnyegeknél megállva kicsit, az:

Első számú alaptétel: a gumiszőnyeg visszataszító. Főleg, ha nem tél van! Minden apró porszem látszik rajta és proli benyomást is kelt. A nagyáruházakban beszerezhetünk 1-3 ezer forintért nagyon szép, egyszínű (ez fontos!), nem sztrítrácsingos szőnyeg garnitúrát, amitől nagyon puha, otthonos érzés keríti majd hatalmába az áldozatot. A sárga peremű, alu taposó lemezes, etc. szőnyeg nem sportos, hanem egyszerűen gagyi. Az egyszerű fekete a célra a legmegfelelőbb, mert optikailag mélyíti a lábteret. Apróság, de meglepően sokat lendít a beltér összhatásán.

Második tétel: ne legyen lukas a vezető oldali szőnyeg, mert az durva elhasználtságot sejtet a vevővel. Megoldása: ld. feljebb.

Miután a beltér már pormentes, a szőnyegeket is porszívózzuk ki, majd nagynyomású mosóval, vagy erősre állított slaggal mossuk át, hogy a mattság és a beivódott kosz kijöjjön. Ez még a szagok semlegesítésében is segít. Tegyük csak félre száradni.

Következhet a műszerfal és egyéb műanyag felületek. A legfontosabb: SOHA ne használjunk szilikon sprayt, mert egyrészt búcsús kinézetet ad, amin minden porszem és ujjlenyomat virít majd, másrészt ragadós lesz a felület tőle, harmadrészt pedig visszatükröződik a szélvédő belső felén, ami egy próbakörnél könnyen visszafelé sülhet el. Egyébként is, a kilencvenes évek elején már a nepperek lejáratták ezt az ősi zsigulis módszert, mellőzzük mi is.

Ezeken a látható és elérhető felületeken (meg máshol se) soha ne használjunk ultra derm-et, Cif-et és társaikat, mert ezek súrolókrémek és a benne lévő apró szemcsék összearcolják a őket! Nem véletlenül van a helyük a konyhában és a szerelőakna mellett. Ajánlott a gyenge, folyékony szappanos víz először és a puha körömkefe, ezekkel kiválóan ki tudjuk pucolni műszerfal "bőrmintázatából" a feketeséget - már amennyiben ennyire koszos. Alapesetben elegendő egy nem szöszölődő textilkendővel áttörölni először szappanosan-vizesen, majd kiöblítve a piszkot simán nedvesen még egyszer-kétszer, amíg tiszta lesz. Az alaposság terjedjen ki a hátsó műanyagokra, kis fiókokra, rekeszekre és a hamutálcára is. Ez utóbbit célszerű némi apróval megtölteni, hogy lássák: mi nem büdösítjük össze a drága jószágot. Mellékhatásként menet közben csöröghet az aprópénz, ám ennek van előnye is: némi kárpitnyiszogást simán el lehet tussolni vele :)

Az üléseknél, főleg ha plüss, sokat segíthet az alapos átporszívózás utáni szőnyegtisztítós-vizes kendős áttörölgetés. A csokifolt is hipp-hopp lejön, nyom nélkül!

A kapcsolókra mindig szánjuk rá azt az 5-6 percet, mert a delikvens a próba során úgyis testközelbe kerül vele és nem jó ómen, ha hozzáragad az ujja :) Ez is lejön a szappanos-nedves módszerrel. A szellőzőrostélyoknál hasznos barátunk a fülpiszkáló, a nehezen megközelíthető, ám szem előtt meredező helyekre.

Ezek elvégezte után benn más dolgunk nincs is, mint egy alapos szellőztetés, de ezt a mosás utánra nyugodtan áttehetjük.

2. külcsín: igenis minden arany, ami fénylik. Vagy legalábbis gyémánt! :)

Az alapos mosás ott kezdődik, ahol a gépi véget ér. Az ajtókat tárjuk szélesre és kis vödörbe engedjünk vizet, valamint kerítsünk egy rongyot, de ez ne a beltéri legyen! Az ajtók által eddig rejtett karosszériarészeket mossuk/törölgessük át, a csomagtérajtónál és a tankajtó mögött is. Ugye, hogy mindjárt más? Opcionálisan némi gumiápolót bevethetünk az ajtók gumikédereire, ez kivételesen lehet szilikon spray is, ruhára fújva, majd áttörölve vele a szükséges felületeket. A fecske-style alsónadrág tökéletesen abszorválja ezt a feladatot :)

Amíg kocsink nyitott ajtókkal szárad és szellőzik, végezzük el az ablakok tisztítását. A csillogó ablak éveket fiatalít bármilyen lepukkant autón! Alapozásként nedves törlőkendővel távolítsuk el a nagyja "lepedéket" kívül-belül, aztán zutty, jöhet az ablaktisztító. Javaslom a Clin-t, vagy az Atas-tól a webshopban is kapható Candivetro-t és a papírtörlőt. Ez utóbbit bármelyik kútról is szerezhetünk ingyen, ott van a kútfejeknél, kéztörlés céljára. Én is onnan szoktam :)

Most, hogy a gép csillog-villog kívül és belül, nézzük a motorteret. Nem ajánlom a motormosást, mert gyanússá teszi a jószágot, mivel olybá tűnhet, hogy szeretett Mazdánknak véres a torka, köpdösi az olajat orrán-száján (ami lehetetlen ugye) és mi így tüntetjük el a nyomokat. Ezt a tévhitet sikeresen megalapozták az autónepperek, nagyon szépen köszönjük meg nekik...

Tehát itt csak finoman dolgozgatunk, ezért a nagyobb műanyag részeket és vízcsöveket, valamint a zárhidat és a lámpák tetejét töröljük át vizes ronggyal. Tegyünk egy gyors szemrevételezést végül:

-nincs-e kicsapódott akksisav a sarukon?
-nincs-e látható szigetelőszalagos kókányolás? (a zöld-sárga szigszalag sokkoló látványa még gyakorlott neppereket is megfutamodásra késztet)
-rendezettnek látszik-e minden, nincsenek-e lógó kábelek, amiket vissza kéne pattintani?
-van-e az ablakmosóban elég nafta? Hát a többi, látható tartálykában?

Ha mindent rendben találunk, csukjuk is le gyorsan a géptetőt, nehogy Mazdink megsértődjön, esetleg nehogy valami Renault-nak nézzék a tátott géptető miatt, ami lássuk be, több, mint sértő.

Fújjuk át gumiápolóval az abroncsok oldalfalait, fél-egy nap alatt természetes matt feketére változik a színük. Ha hiányzik dísztárcsánk, ne a legolcsóbb bóvlit és ráadásul csak egyet vegyünk meg a teszkóban, hanem vagy kerítsünk bontott gyárit, vagy egy emészthető, semleges kinézetű komplett garnitúrát. A bárdinál rengeteg, a gyárira megtévesztésig hasonlító dísztárcsa kapható, mérsékelt árakon. Krómos, spinneres és 3-részes alufelnit imitáló példányokat véletlenül se jusson eszünkbe rátenni!

3. Up-to-date. Avagy kisebb külsérelmi nyomok kijavítása a testen és a friss kinézet elérése.

Sokan járnak lefittyent, repedt rendszármkeretekkel, pedig filléres tétel, 4-500 Ft-ért kaphatunk újat, párban. Kerüljük a homasitás műkróm szirszarokat, mert úgyis lepattózik róla a fényes réteg ráadásul búcsús hárompálcásnak is néz ki. Boyracertől nem vásárolunk autót, tehát ne akarjunk annak látszani! Maradjunk csak meg a sima fekete példányoknál. Ha van lehetőség, akár kétoldalas tükörragasztócsíkkal is feltehetjük a rendszámot (hipermarketekben kb. 400 Ft a tekercs), tartósabb és kopásállóbb, mint a műanyag keretek. Rendszámot nem fúrunk ki, bunkó szokás.

A friss kinézetért még tehetünk az áttetsző/színtelen búrájú oldalvillogókkal és első indexbúrákkal is. A legtöbb Mazda ugyanazt az oldalsó egységet használja, így csereszabatosak. Darabjuk 1500 Ft körül mozog, de majd egy ráncfelvarrással felér a végeredmény. Melyik néz ki jobban, a belül piszkos, kívül matt sárga, vagy az ezüstösen átsejlő tiszta? Ugye-ugye.

Amennyiben található natúr, matt fekete betét a lökhárítónkban, hűtőrácsunkban, frissítsük fel a színét műanyag (gumi) ápolóval, vagy ha már reménytelenül kimattult, szaladjunk el egy autófesték boltba fekete lökhárító spray-ért. Nekem a Dröhnex vált be a legjobban, ára 1700 Ft és elegendő 2-3 teljes lökhárító újrafestésére. Felülete enyhén rücskös, mely segít a kisebb karcok eltüntetésében, fénye pedig természetes félmatt, mint újkorában. Ezt a festéket alkalmazhatjuk a lepukkant ablaktörlő karok megújításához is!

Kisebb karistokat a viaszolás/waxolás elfedhet, ha kell, használjuk bátran. Közepes lököskarcokra ugyan a lökhárító telibe fényezése lenne a legtutibb megoldás, de óvatosan javító festékkel is megpróbálhatjuk tompítani a bemaródásokat. Elvégre használt autót árulunk, nem lehet új 8-10 évesen :)

A szélvédőn ne legyen feltűnő kagylós kavics felverődés. Rögtön alkudozáshoz vezet, ami a 30-50 ezer forintot is elérheti! Előzzük meg egy 2-3 ezer forintos javítással, bármelyik OBI, teszkó, stb. parkolójában van erre szakember!

Slick gumival ne égessük magunkat sem, meg a vevőt se riasszuk el hanyagságunk bizonyítékának ékkövével. Bármelyik gumisnál találunk 2-4 darab tűrhető használt abroncsot, nevetséges áron, szerezzük be, ha kell!

4. No boyracers, thanks.

Reálisan szemléve az életet könnyen rájöhetünk hogy a vásárlóerővel és hitelképességgel bíró réteg nem a tuningra fogékony tizenéves fiúcskákból verbuválódik (főleg egy, a milliót is meghaladó értékű autó esetében), hanem a 25-50 éves korosztályból.
Nekik a legfontosabb a gyárit minél inkább megközelítő állapot. Éppen ezért valahol mindenféle tuning értékcsökkentő tényezőnek vehető, (persze egy fék, vagy futóműtuning nem, amennyiben nem extrém mértékű) így lehetőleg tartózkodjunk ezektől. A leginkább elrettentőek a kék világítós csodakütyük és a sok matrica. Ezeket, ha vannak, távolítsuk el nyom nélkül első körben. Sokan -nem ok nélkül- nem kedvelik a nagy felniket, hiába dögösek. Ők előre érzik a pénztárcájukon a hozzá szükséges gumik és a porrá hullott futómű alaktrészek cseréjének árát. Rengetegen utálják azt a fantasztikus lehetőséget, hogy megállapíthassák: a tízforintos, amin az imént áthaladtak az úton kocsival, fej vagy írás volt... Mindenki látja, hogy nagyon csecse, de a vesekő törésére a mai orvostudomány már kínál olcsóbb és fájdalommentesebb módszereket! Nagyobb felnit (értsd: a gyári maximum alufelni méretnél nagyobbat) épp ezért nem ajánlatos eladáskor előnyként feltüntetni, főleg, ha újkori árát is szeretnénk megkapni érte - a vételár részeként.

A beltérre is vonatkoznak eme szabályok, kiegészítve még a tiltólistát a teszkós kormányvédőkkel, talpacska alakú "sport" pedálzattal és a masszázs üléshuzattal, etc. Az üléshuzat teljesen felesleges, a gyárinál szebb úgysem kapható a hipermarketekben. Az idétlen plüssállat-seregnek is el kell hagynia a fedélzetet, nem 12 éves lánykák szédítésére készülünk, hanem komoly embereknek komoly autó értékesítésére.

Távolítsuk el az ezer forintos telefontartót is a műszerfalról (amennyiben nem fúrtuk/pillanatragasztóztuk oda ügyesen annak idején), illetve az esetleges Wunderbaum erdőt is. Az émelyítő édeskés illattól még nem kelt el hamarabb kocsi, higgyétek el. Sőt. A Jasa szagsemlegesítő jóbarátunk és egy nagy szellőztetés sem árhat meg.

Nyolc mélynyomós, hat kondis überhifi-t nem fog megfizetni senki, ellenben egy kellemes, nem recsegős hangú hangszóró kollekció a gyári helyeken és egy alap CD-s rádió csodákra képes. Lukat ne hagyjunk a Csúcshifi helyén, az megalázó a vevőre nézve és lássuk be, elég balkáni, prosztó szokás is - hiszen már nem a kilencvenes évek elején élünk. Legalább a gyári takarólemez legyen néznivalónak (ha már spúrok vagyunk valami vaterás működő és nem kínai CD-t belevarászolni), ne 23 darab elvágott kábel és egy üresen tátongó mélység, tiszteljük meg ennyivel a leendő gazdit.

5. Fényképezz okosan, használd a helyesírás javítót!

A hirdetésekben legnagyobb szerepe a feltett képeknek van, mivel érzékeink közül a látás a legdominánsabb. Néhány jótanács, hogy milyen képet készítsünk:
-NE telefonnal, hanem digitális géppel fényképezzünk. Összehasonlíthatatlan a kettő.
-SOHA ne tűző napon fényképezzünk, hanem árnyékban. Jobban kihozza a kontraszot és a kisebb hibákra is jótékony, elfedő hatású. (nem látszik kilóméterekről a gépi mosó karcainak körkörössége)
-Éjszakai képet ne készítsünk. A vevő ha nem látja, nem is veszi meg. Vakok pedig nem vezetnek autót.
-Normális helyen készüljön a kép. A tyúkketrecek mellett, gazban, szemeteskonténer közelében, lepukkant omladozó ház mellett elkapott képek minimum illúziórombolók, de inkább riasztó jelek.
-NE koszos állapotában fényképezzük a szépséget.
-Legyen értékelhető kép a beltérről.
-Találd meg a legelőnyösebb szöget a kocsiról, amiben látszik az oldala és a hátulja, illetve az oldala és az eleje is egyaránt! Legyen szexi az a vas!
-Használd a Photoshopot, ha nem vagy elégedett a kontraszt- és fényviszonyokkal.

A másik gyakori hiba hirdetésekben a helyesírás (hiánya). Ne légy rest a Word-öt használni, onnan kimásolva (előtte a helyesírás ellenőrző programot bevetve, természetesen) nem kelti a hirdetés aluliskolázott eladó benyomását. Ez nem sértés, de az elgépelés is trehányságot jelent 120 karakternél. A Caps Lock-ot mellőzzük, senkit nem érdekel egy "kiabáló" hirdetés. Legyünk tárgyilagosak és korrektnek tűnők a szöveg megírásakor. Adjunk meg legalább települést a regisztrációnál, mert az "előre egyeztetett helyszínen" gyanús és átverést gyaníthat a bizalmatlanabb vevőjelölt.

Mellőzzük a "högy tulajtól" kezdetű közhelyet, ezt már Pistike sem kajálná meg az ovi középső csoportjából.
A legviccesebb az a történet volt, amikor autót kerestem néhány éve. Egy japán, 5 éves 2.5-ös benzines gép hölgytől. Már eleve viccesen hangzott, de az a hebegés, ami a telefont felvevő úr száját elhagyta, mikor kértem a hölgyet, hogy akkor hadd beszéljek vele - nos hangos röhögésre késztetett. Üzlet nem is lett belőle!
Természetesen, ha valóban hölgy a tulaj, beleírhatjuk, de igazság szerint a legtöbb vásárló számára ez egyet jelent a szervizt nem látott, össze-vissza ütött, piszkos, giccses belterű autókkal. Ezt nem sértésnek szánom a gyengébbik nem tagjai felé, de sajnos így van, hölgyek, ezt gondolják a legtöbben. Vagy a másik olvasata a nepperek szövegét idézi, ami szintén kerülendő (nyudíjas öreg orvos/ügyvéd hölgy harmadik autója, bla-bla-bla), már amennyiben valóban el szeretnénk adni a kocsit.

Hát dióhéjban ennyit tudok javasolni, amik pénztárca kímélő, de magas hatásfokú módszerek.

Remélem segíthettem nektek és élvezhetitek az extra profitot a vételáron felül ezekkel a tippekkel. Ha bármilyen autóápolási anyaggal, taktikával kapcsolatos kérdésed lenne, ami kimaradt, írj bátran, segítek!

PS: képek hamarosan.

UPDATE!!!

Lemaradt egy apróság, a hátsó és oldalsó lámpák karcosságának orvoslása.
Vegyük elő a fogkrémet (remélem, hogy mindenkinek van otthon! :D), amennyiben nem az a durva, csiszolókristályos fajta és kenjünk a kivett (pár csavar, vagy pattintás csupán) lámpatestre kívülről egy jó ujjhegynyit. Oszlassuk el egyenletesen és várjunk kicsit, amíg majdnem megszárad. Ekkor egy puha ronggyal (például kinyúlt trikó) körkörösen és gyors mozdulatokkal "polírozzuk" át jó alaposan. Ha ez nem volt elég, ismételjük meg a folyamatot még egyszer. Újkori csillogás lesz jutalmunk! Végül a rongy száraz felével áttöröljük.

A megfakult piros szín ellenszere lehet a bármelyik nagyáruházban kapható piros lámpaspray. Egy rétegben vonjuk be a lámpatestet kívülről, ez jótékonyan felfrissíti a színt és csak 1-2 év múlva kopik le szépen, egyenletesen. Amennyiben szétszedhető a búra, a belső felét mossuk ki jó alaposan és száradás után ide is fújhatunk egy réteget, az átmosás az integrált index/helyzetjelzőkre is pozitív hatású. Az index színét nem befolyásolja jelentősen (amit ki is kerülhetünk a belső fújásánál), műszakin is átmegy, de sokkal egészségesebb látványt nyújt!

Végül az első (fehér) helyzetjelzőbe tegyünk új izzókat (kb. 70 Ft/db), sokkal szebb, fehérebb fényt fognak adni.

5
Átlag: 5 (2 értékelés)

P1290268.jpg

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
horompoli.gabor képe
horompoli.gabor
2008-09-08 hétfő, 13:53
 

Autókozmetikás múltamra való tekintettel végigolvastam, jó a cikk, és hasznos.
De soha ne feledjük a pótkeréknél is alaposan kimosni, sok vásárlónak az az első, hogy kiveszi a pótkereket, és megnézi mennyire van összerozsdásodva ott minden, amúgy is rengeteg ott a dzsessz.
És a legpiszmogóbb vevők még a hátsó ülést is felhajtják (pont mint jómagam), és a benzintartály szerelőnyílását is megnézik a szőnyeg alatt. Ott szintén áll a por, az ott maradt szélvédő szilánkok, stb...
;)
Honnan jött az ötlet, hogy erről a témáról írj ?
Ez a téma sose fordult volna meg a fejemben, pedig már én is írtam ide 'cikkeket' .

kukori képe
kukori
2008-09-08 hétfő, 14:07
 

Hát nem is tudom ,csak úgy beugrott :) A vendéglátó szezon miatt elég inaktív voltam a nyáron, pótolni kellett valamit.

speedmetal képe
speedmetal
2008-09-28 vasárnap, 00:00
 

Szia Kukori!

A cikkben említett Jasa szagsemlegesítő jóbarátunk lehetne, ha lehetne kapni. Nekem legalább is nem sikerült beszereznem tavasszal, pedig még Németországban is kutattam utána (ott Fasa néven van/volt elterjedve; vajon Magyarországon miért nem ezen a néven vezették be? :) ).
Helyette a Febreze nevű terméket sikerült csak beszereznem, amiről hasonló jókat írtak/mondtak.
Ha esetleg tudsz üzleteket ahol lehet kapni a Henkel Jasa szagsemlegesítőt Magyarországon, akkor kérlek tudasd velem.
Előre is köszönöm, üdv!

horompoli.gabor képe
horompoli.gabor
2008-09-30 kedd, 10:24
 

Helló, nálunk Halásztelken van egy nagy Henkel, Tesa raktár, majd benézek és rákérdezek!
De gondolod, hogy sokkal jobb mint a többi?
Végülis, ha van jelzem vagy itt a C-n, vagy a K-n! ;)
Üdv, G.

vitya77
2008-10-17 péntek, 23:04
 

Hello!

A Jasa-t már nem lehet kapni, pár évvel ezelőtt volt csak elérhető, kb. 1-2 évig. Hogy miért szüntették be a forgalmazását, nem tudom. Mi is szerettük a kölcsönzőnél a garázsban, amikor a kedves dohány utcai bérlőktől visszajött autókon kellett újraélesztést gyakorolni, akár csak 1 nap bérlés után is (nekünk ez azt jelentené, mintha 1 évig nem takarítanánk a kocsit) Szóval jó cucc a Jasa, de azt hiszem, már pár éve nem kapható.

speedmetal képe
speedmetal
2008-10-21 kedd, 22:20
 

Szia vitya77!

Látom Te is azt írod, hogy már nem lehet kapni a Jasa szagsemlegesítőt. Akkor ezek szerint nem én voltam a béna, hogy nem tudtam beszerezni :) Megtudhatnám, hogy mit használtok helyette?

Üdv!

Betty képe
Betty
2012-01-19 csütörtök, 15:14
 

Szia!
Én erre a célra a Grey Textilfrissítőt használom, a Szicíliai narancs illatút. Légfrissítőként is alkalmazható.

Petee képe
Petee
2009-02-28 szombat, 11:11
 

Sziasztok!

Én is a pótkerék tartó takarításával és festéksérülés javításával kezdtem. Mindig ott van a legtöbb kosz és ha törött volt a hátulja akkor ott általában látszik.

SunSilver képe
SunSilver
2009-03-21 szombat, 11:00
 

Sziasztok!

Nagyon jo a cikk! Több mint tanulságos. :D

Tom626 képe
Tom626
2009-03-30 hétfő, 23:55
 

Sziasztok!
A plüss kárpit tisztítására van valakinek bevált módszere?

Betty képe
Betty
2012-01-19 csütörtök, 15:11
 

Szia!
Nekem a Vanish szőnyeg és kárpittisztító sampon vált be.

hedo képe
hedo
2011-03-01 kedd, 01:17
 

Az idétlen plüssállat-seregnek is el kell hagynia a fedélzetet, nem 12 éves lánykák szédítésére készülünk, hanem komoly embereknek komoly autó értékesítésére.

ki tudja XD
jo az irás

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu