Mazda SHINARI - Ötven év szenvedély

Magazin
2010. szeptember 12. vasárnap, 15:50 | Szerző: SzaboZE
A Mazda SHINARI koncepcióautó egy tisztán négyajtós, négyüléses sportkupé-tanulmány, amely tökéletesen kifejezi a ’KODO – A mozgás lelke’ formatervezési elvet, végtelenül elegáns és kecses formában. A japán shinari szó a lenyűgöző ellenerőnek azt az erőteljes, de rugalmas megjelenési formáját jelöli, amely nagyszilárdságú anyagok, amilyen az acél vagy a bambusz, csavarásakor vagy hajlításakor lép fel.

Használatos arra a jelenségre is, ha egy személy vagy állat gyors mozgást hoz létre testével.
A Mazda-designerek ebben a képben találták meg a tartalmat, melyet a KODO-val meg szerettek
volna fogalmazni. A SHINARI-ra vetett egyetlen pillantás már várakozást, érzelmeket kelt. Formája egy kidolgozott izomzatú, karcsú test erőteljes mozgását fejezi ki. Ezzel a koncepcióval a Mazda az autórajongókat az érzelmek, s nem az észérvek oldaláról próbálja megnyerni.

Yasushi Nakamuta vezető designer, a Mazda MX-5 harmadik generációjának főtervezője kezdte körvonalazni a SHINARI tanulmányautó filozófiáját: “Az energikus és erőteljes mozgás merőben új kifejezésmódját kerestük. A designt az áldozatára lecsapó ragadozó, illetve a japán vívás, a kendo szúrómozdulata köré kezdtük felépíteni, hogy kifejezzük a pillanatot, amikor az összpontosított erő elszabadul."

FormatervFormaterv

A mozgás első pillanatának formába öntése, amit a Mazda design a SHINARI koncepcióval
megcélzott, számos nehézséget jelentett mind a formatervezőknek, mint a projekten dolgozó
modellezőknek. A folyamat során a csapat számos területből merített inspirációt. A formatervező
team tagjai rajzokban, szabadon megalkotott szobrokkal jelenítették meg, miben fejeződik ki
számukra a KODO – A mozgás lelke. A munka az ősi japán harcművészetekben megjelenő mozgás és a kézműves hagyományban rejlő szépség feltárásával folytatódott. A munka további fázisaiban Nakamuta olyan erő után kutatott, amely képes meghajlítani egy edzett acéllemezt. A SHINARI designja finom csavarásokkal és hajlításokkal hoz létre formákat az élénk és erőteljes mozgás megjelenítésére, amiben a KODO – A mozgás lelke kifejeződik.

Külső – Az élénk, féktelen mozgás megjelenítése

Az összes karosszériaelemből áradó erővel a Mazda SHINARI minden pillanatban ugrásra kész.
A karosszérián végigfutó erős gerinc, a felgyülemlett energia hirtelen kiszabadulása, a szép, rugalmas mozgás játéka – a formában mindez érvényre jut. Az autó fara felé elkeskenyedő A-oszlop, az utastér, az első sárvédők formája és a SHINARI más elemeivel létrehozott arányok révén úgy tűnik, mintha a hirtelen felszabaduló energia hajtaná előre az autót.

Mazda ShinariMazda Shinari

A különleges első sárvédők az RX-8 markáns kerékjárataival indult fejlődést követik. Kiemelik az első kereket, sportosan, ugyanakkor elegánsan hangsúlyozva az autó oldalán megjelenő dinamikus mozgást. Az első sárvédőkről hátrafutó markáns élek és a hátulról előre tartó ívek találkozása izgalmat kelt. Ezek egybeolvadása a feszültség és a kifinomult szépség erőteljes érzetét kelti. Úgy tűnik, mintha a SHINARI összes felülete folyamatos változásban lenne. Nem fedezhető fel statikus forma, mintha az autó állandó mozgásban volna. Példaként vegyük a küszöböket: felületük egyedi kialakításával alakjuk olyan hatást kelt, mintha egy villanás futna végig az autó orrától hátrafelé.

Mazda ShinariMazda Shinari

Az ötszögű hűtőmaszk hangsúlyozza a Mazda eredetet. Erőteljes ív indul a hűtőrácstól, folytatódva a motorházfedélen, a kerékjáratokon, az első fényszórókon és a lökhárítón. Külön figyelmet érdemel a hűtőmaszk és a fényszórók között lebegő, a sebességet megtestesítő ív, amely a Mazdák egy új alapeleme. A lámpák felépítése nélkülözi a külső lencséket, engedve érvényesülni a mélyre helyezett fényforrásokat, amelyek egy a prédát megragadó vadállat tekintetét idézik. Az áramvonalas kialakítás elsődleges szempontvolt a SHINARI tervezésekor, így az első és a hátsó lökhárítók középső része tökéletesíti az autó alatti légáramlást. Hasonló feladatot tölt be a küszöböket az első és a hátsó lökhárítóval összekötő trapézvonal, ami elvezeti a levegőt az autó oldalán, csökkentve az autó légellenállását. A külső tükrök, a kerekek és a kipufogóvégek erősítik a könnyűség és az agilitás érzetét, megalapozva továbbá a prémiumtermékhez illő, kitűnő minőségi összképet, ami magába foglalja a kézi munka gondosságát is.

Mazda ShinariMazda Shinari

A karosszéria ragyogó kék metálfényezést kapott, hogy megjelenítse a fém keménységét. A fényes felületek erős, de kifinomult ragyogása az árnyékok gondosan meghatározott kontrasztjával egyensúlyt hoz létre a hajlított felületek illetve a térbeli forma között. Ez az egyensúly volt a design egyik célja. Egy kovácsolt acél japán kard fénye a bölcsességgel és érzékiséggel kiegészülve fejezi ki a csúcsminőséget.

Belső tér – Vezető és autó egységének újszerű megközelítése

A SHINARI tanulmány belső terével a Mazda egy különleges, prémiumérzetet keltő vezetői környezetet kívánt megalkotni, amely hordozza a márka DNS-ét. Míg a külső designban a mozgás a meghatározó, az utastér egy statikus, ülő pozíción alapul. A mechanikus alapfunkciókhoz történő igazodás és a kiváló ergonómia egy, a vezetőre szabott belső környezetet eredményezett, amely az autó belsejében meg teremti a sportosság és a gyorsaság érzetét.

Shinari beltérShinari beltér

Az autóba beszállva a vezetőt körülölelő műszerfal rögtön felkelti a figyelmet. Szöge és felületének kialakítása meghatározza a teljes belső tér hangulatát. Az utastér lényeges eleme a műszerfal felső és alsó része közötti felület, ahol a precízen kidolgozott mechanikus alkatrészek friss élekkel találkoznak. A precízen kialakított belső lényegi eleme a műszerfalat szegélyező világos borítás, amely erősíti a gyorsaságérzést. Többek között alumínium és puha, valódi bőr használatával illetve a precíziós tervezésű műszerekkel és kezelőszervekkel a belső tér minősége felülmúlja az elvárásokat. A mesterségbeli tudás találkozása a maradéktalan irányíthatósággal A Mazda-design intuitív hozzáférési zónákkal kívánta újraalkotni a vezető és a műszerek, kezelőszervek közötti kapcsolatot. A Mazda ezt „vezetőre szabott ergonómiának” nevezi. Minden műszer és kezelőszerv elhelyezése a vezethetőség javítását szolgálja. A műszerfal két külön zónára osztásával a Mazda leválasztotta a vezetői pozíciót az utastér többi részéről, így az itt ülő az autózásnak szentelheti teljes figyelmét.

Shinari műszerfalShinari műszerfal

Ezt az elvet erősítendő, a fő- és a mellékműszerek tervezése követi a vezetői környezet formáját, letisztult látványt nyújtva. A jó fogású, háromküllős kormány mögött ülő vezető különleges ülésben foglal helyet, amely tökéletes tartást és kényelmet biztosít. A vezetőre szabott ergonómia elve tükröződik az ember és gép közötti újgenerációs kapcsolódási pontban, az úgynevezett Human Machine Interface-ben (HMI). Az elektronikus alkatrészek méretcsökkentése lehetővé tette a SHINARI tervezőinek, hogy lebegő háromdimenziós képernyőt alkossanak a legújabb HMI-technológia felhasználásával. A rendszernek három üzemmódja van: munkahely, szórakozás és sport. Előbbivel a sofőr kapcsolatban maradhat napi munkájával. A kikapcsolódást szolgáló üzemmódban a kényelem és a szórakozás az elsődleges, a vezető megszabhatja a belső hangulatot és pihentető atmoszférát teremthet. Sport állásban megváltoznak a vezetéshez kapcsolódó beállítások, működni kezdenek a kézi váltást biztosító kapcsolók, a sportos vezetéshez igazodik a futóműhangolás és háttérbe vonul néhány műszer, hogy a vezető kizárólag az autózásra összpontosíthasson. A műszerfal fő felülete mélyre, az utasoktól távolra került, ami a nyitottság egyedi érzetét kelti. A HMI kezelőfelület és az első utasnak tervezett ülésállító kapcsolók új szintet jelentenek a Mazda beltér-kialakításában.

A SHINARI elmélyült kapcsolatot biztosít a vezető és az autó között, a KODO – A mozgás lelke
koncepció első megvalósításával. A SHINARI a funkcionális esztétika autója, ami tovább fejlődik
azáltal, hogy a Mazda meghatározza autóinak jövendő nemzedékét.

Kutatás a Mazda-eredet és a japán gyökerek után

Ikuo Maeda, a Mazda designrészlegének vezetője számára a SHINARI az új formanyelv első fontos lépése. Szándékát így foglalja össze:
„Célom olyan formákat teremteni, amelyre mutatva az emberek büszkén kijelenthetik, hogy ilyen a Mazda-design. A Mazdának nem muszáj olyan embereknek autókat gyártani, akiket csak
stílusirányzatok és divatok érdekelnek. Akár kompakt autókon, akár sportkocsikon dolgoztam, mindig arra törekedtem, hogy a design megérintse az embereket és remélem, ugyanez a helyzet, amikor a kocsikat szerető és csodáló emberek számára tervezünk autókat. Személyes meggyőződésem szerint csak úgy lehet kedvelt és erős kötődést kiváltó formaterveket alkotni, ha a designerek mély szenvedéllyel rajonganak az autóért és erre a szenvedélyre alapozzák munkájukat.”
“Létfontosságúnak tartom továbbá, hogy a Mazdák tervezésekor tudatosan megjelenítsük a japán
eredetet. Ez nem azt jelenti csupán, hogy hagyományos japán motívumokat építünk be az autók
formatervébe. Számomra egy tudat alatti gyakorlat része a japán szellemiség megjelenítése az
autótervezésben. Ezt tekintem a jövőbe vezető útnak, tervem olyan autókat létrehozni, amelyek
messziről látva is Mazdaként azonosíthatóak. Végső célom olyan márkaképet kialakítani, amely az autórajongók számára szerte a világon egyszerre jelenti a Mazda eredetiségét és a japán
eredetiséget. A jövő Mazdái testileg és érzelmileg is megragadják az embereket – ezt jelenti a KODO – A mozgás lelke.”

A Zoom-Zoom szellemiség mindent elmond a Mazda Design-ról

A Mazda Design négy központban dolgozik, melyeket egyaránt Ikuo Maeda, a Mazda globális formatervező részlegének vezetője irányít. A négy pillér egyike az Egyesült Államokban, a Kalifornia-állambeli Irvine-ban, az európai központ Frankfurt am Main közelében, a németországi Oberursel-ben üzemel. A további két központ Japánban, Yokohamában, illetve Hirosimában működik. Mind a négy designstúdió fontos globális szerepet játszik, ötleteket biztosítva a sorozatgyártású modellek és a tanulmányautók tervezéséhez a Japánban található egységek számára. A központok feladata továbbá a helyi piacokra szánt autók tervezése. Irvine-ban, a Mazda észak-amerikai designstúdióját Derek Jenkins, az oberurselit Peter Birtwhistle formatervezési igazgató vezeti, ezek a központok az amerikai ill. az európai piacok széria- és tanulmányautóit készítik. Ezzel szemben a yokohamai Designstratégia Stúdió – élén Yasushi Nakamuta főtervezővel – főként a távolabbi jövő formatervezési elveit dolgozza ki. Ám a Japántól távoli irodákban sem csak helyi autókon dolgoznak, a formatervezés folyamata erősen nemzetközi. A többnemzetiségű Mazda design-csapat révén minden stúdió képes más régiók számára is terveket készíteni. A gyakorlatban van rá példa, hogy egy európai tanulmányt Irvine-ban és Oberurselben közösen terveznek, a fejlesztés és a megvalósítás Hirosimában történik, míg az újdonság világpremierjét egy fontos európai autókiállításon szervezik.

Balról jobbra: Ikuo Maeda, Peter Birtwhistle, Yasushi Nakamuta és Derek JenkinsBalról jobbra: Ikuo Maeda, Peter Birtwhistle, Yasushi Nakamuta és Derek Jenkins

A Mazda legfrissebb koncepcióautója, a SHINARI külseje Japánban született, belsejét viszont a
kaliforniai kollégák tervezték. Az összes elképzelés a Mazda hirosimai tervezőközpontjában fut össze, ahonnan Ikuo Maeda a globális stratégiát és integrációt irányítja. Az utóbbi években a
telekommunikáció, a számítógépes formatervezés és a prezentációs technológiák fejlődése lehetővé tette, hogy az egyik stúdió munkatársai átvegyék egy autó fejlesztését a másik kontinensen pihenni térő kollégáktól. Szükség szerint így az összes tervező be tud kapcsolódni a munka aktuális állásába, ennek eredményeként a stúdiók mindegyike képes bármelyik piacra dolgozni, helyi tapasztalataira építve. Ez megteremti az egészséges verseny feltételeit a központok között. A nyitottság egyszerre biztosítja a projekt befejezéséhez szükséges hatékony munkavégzést és a földrajzi határokon messze átívelő csapatszellemet hoz létre. Minden stúdió háromféle munkát végez: tanulmányautókat tervez, részt vállal a szériaautók fejlesztésében és segít kialakítani a Mazda jövőben designstratégiáját, válaszolva arra a kérdésre, hogy merre tartunk és mit kell tennünk, hogy eljussunk oda? A harmadik terület létfontosságú, azt az újító szellemiséget testesíti meg, amely a Mazda egyik alapértéke.

Ez az új dolgokra való nyitottság emelte a Mazdát egyre magasabb szintre az anyagok és a technológiák terén, törekedve elődeiknél hatékonyabb, könnyebb, tisztább és vonzóbb autók fejlesztésére, amelyek a Mazda stílusos, lendületes és egyedi megoldásait tükrözik. Az élvezetes vezethetőség, a környezetvédelem és a biztonság egyensúlya áll a Mazda ’Fenntartható Zoom-Zoom’ filozófiájának középpontjában. A sorozatgyártású autók tervezésében és fejlesztésében jellemzően a Mazda hirosimai formatervezési központja viszi a prímet, amely földrajzilag a legközelebb van az előfejlesztést végző mérnökökhöz és a gyártási helyszínekhez. A hirosimai stúdióban életnagyságban megjeleníthetők a virtuális rajzok, meggyorsítva a digitális formatervezést. Ebből fakadóan a másik három iroda ideje nagy részét a jövőbeni koncepciók kidolgozásának szentelheti, kisebb részeket vállalva minden szériaautó tervezésében.

Forrás: Mazda sajtóközlemény

0
Még nincs értékelés

Mazda_Shinari_16__jpg72[1].jpg
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu