Motorolaj, kenőanyag

Magazin
2008. július 23. szerda, 15:56 | Szerző: horompoli.gabor
Biztosan sokan voltunk, vagyunk, akik úgy gondoljuk, hogy a motorolajat mi magunk vásároljuk, de nem tudjuk mi mit is jelent a flakon cimkéjén. Ezek az adatok, kifejezések fontosak, ha rövidítve, vagy jelekben burkolva is, de elárulják milyen autóba való.

Motorolajok minősítése (Viszkozitás – Teljesítményszint)
Kenés.Kenés.
Viszkozitás: A viszkozitási jellemzők osztályába sorolását az Amerikai Autómérnökök Egyesülete dolgozta ki először.
Jele: SAE. Hidegindításkor az a legjobb, ha az olaj viszkozitása alacsony. Ez azért előnyös, mivel csökkennek a veszteségek, könnyebb a szivattyúzhatóság és kisebb a kopás, mert gyorsabban áramlik a kenőolaj a súrlódó felületekhez. Azokat az olajakat, amelyek ezeket a követelményeket teljesítik, téli olajaknak nevezzük és W (az angol winter, azaz tél szó rövidítése) betűvel jelöljük. Ezen olajok osztályozása 0W-25W-ig terjed
Nyáron a nagy viszkozitású olajakkal érhetjük el a megfelelő kenőhatást, besorolásuk 20W-60W-ig terjed. Azon olajok, amelyek használata nem egy adott időszakhoz kötött, hanem egész évben használható, többfokozatú (multigrade) olajoknak hívjuk. Jelölésükre jellemző, hogy egy téli és egy nyári besorolási szinttel rendelkeznek.

Viszkozitási táblázat.Viszkozitási táblázat.

SAE / fokC
Pl. egy SAE 10W-40 viszkozitású motorolaj -25 és +40 fokC közötti hőmérséklettartományban használható. A legfontosabb, hogy az alkalmazott olaj viszkozitási paramétereivel tisztába legyünk. Előfordulhat, hogy télen a hőmérséklet nagyon lecsökken. Ilyenkor érdemesebb a kopás és a veszteségek csökkentése, valamint a jobb hidegindítás érdekében kisebb viszkozitású olajat használni. Nyáron ennek az ellenkezője fordulhat elő.
Kopott motoroknál a tömítettség viszonylagos helyreállítása érdekében a gyárilag előirt SAE besorolás helyett ajánlatos magasabb viszkozitású olajat alkalmazni.
Teljesítmény tulajdonságok: Arról ad jellemzést, hogy a motor működéséből adódó terhelésviszonyokat, az olaj milyen mértékében képes elviselni. A motorolajok első teljesítményszint szerinti osztályozását az Amerikai Olajipari Intézet dolgozta ki (API). Ez a fajta besorolási forma az eltérő terhelési és hőmérsékleti viszonyok miatt megkülönböztet, benzinmotorokhoz és diesel motorokhoz használható olajokat.
A benzinmotorokhoz használható olajok jele
(SA , SB , SC , SD , SE , SF , SG , SH , SJ)
A dieselmotorokhoz használható olajok jele
(CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4)

1990-ben került bevezetésre a CCMC besorolási norma, amelynek neve időközben ACEA-ra módosult. (Európai Közösség Motorgyártóinak Szövetsége). Ez egy európai besorolási norma rendszer, a motorolajokat az európai viszonyoknak megfelelően osztályozza. Ennek a bevezetésnek az indoka, hogy Európában, ellentétben az amerikai gyártmányú motorokkal a kis méretű, nagy fordulatszámú és nagy teljesítményű motorok terjedtek el. Így az olaj terhelése nagyobb, mivel a tömegegységre vonatkoztatott teljesítményegység nagyobb az amerikai motorokkal szemben.
A benzinmotorokhoz használható olajok jele
(G1, G2, G3, G4, G5)
A haszongépjárművekhez használható motorolajok jele
(D1, D2, D3, D4, D5)
A nagyobb fordulatszámú dieselmotorokhoz használható olajok jele
(PD1, PD2)

1996-tól az ACEA (CCMC) új osztályokat vezetett be.
Benzinüzemű járművekhez az: A1, A2, A3.
Diesel üzemű személygépkocsikhoz a: B1, B2, B3.
Diesel haszongépjárművekhez az új jelölés az: E1, E2, E3, E4.

A motorolaj nem csak a motort keni!A motorolaj nem csak a motort keni!

A magasabb teljesítményszintű olajoknál találkozhatunk a motorgyártók specifikációval is.
(specifikáció a felhasználó szemszögéből írja le a termék működését.)

Természetesen törekedjünk arra, hogy az autógyártó által előírt motorolajat töltsük(cseréljük) az autóba, az előírt idő vagy megtett kilóméter intervallumokban.

4
Átlag: 4 (3 értékelés)

motorolaj

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
SzaboZE képe
SzaboZE
2008-07-23 szerda, 17:45
 

Szép, részletes és nagyon hasznos leírás!

Mongi 929 Coupe képe
Mongi 929 Coupe
2008-07-24 csütörtök, 09:21
 

Elismerésem! ;)
Nagyon szuper, hogy külön kitértél a turbóra is. A kép róla pedig parádés!

horompoli.gabor képe
horompoli.gabor
2008-07-24 csütörtök, 12:28
 

Hu, ez bíztatás a javából!!!
Kösz all..
;)

Gran Turismo képe
Gran Turismo
2010-01-25 hétfő, 10:54
 

Tömör, de minden benne van, ami fontos! Gratulálok!

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu