Sötétítésről világosan 3. rész

Magazin
2009. július 21. kedd, 12:55 | Szerző: andorpapa

Az előző két részből kiderült, hogy mit enged a törvény és milyen fóliák léteznek, most pedig a megfelelő műhely kiválasztásában próbálok segíteni, egy gyors piaci körképen keresztül.

Mazda 626 GV: nagy csomagtartó + nagy ablakok = nagy belátásMazda 626 GV: nagy csomagtartó + nagy ablakok = nagy belátásMiért is írok a fóliázásról? Elsősorban azért, mert magam is a sötétítés mellett döntöttem. Számomra az alapproblémát a '92-es Mazda 626 kombim jelentette, ugyanis a csomagtartóba teljesen szabad a belátás - nincs hozzá rolós takaró, amivel el lehetne fedni a "szállítmányt" (tudtommal egyszerűen nem gyártott hozzá a Mazda). Ez pedig igen bosszantó dolog, főleg utazások során, hiszen nem lehet sehol lerakni az autót, mert a csomagok miatt nagy a kockázat, hogy feltörik. Némi agyalás után arra a következtetésre jutottam, hogy belátás elleni védelemre van szükségem, tehát B oszloptól hátrafelé lefóliáztatom a kocsit. Az ötletelést netes búvárkodás (jogi háttér felkutatása és a fóliák megismerése), majd árajánlatok kérése követte. Ez utóbbiról szeretnék most említést tenni, mivel jó képet ad a hazai szolgáltató szektoron belül található különbségekről, minőségi eltérésekről, a fóliázók hozzáállásáról. A nem reprezentatív piaci körkép 2009. júliusában készült.

Kezdjük a webes megjelenéssel! Meglepődve tapasztaltam, hogy a fóliázó cégek többségének korrekt holnapja van, amelyen a részletes (néha erősen marketingízű) leírások, bemutatók mellett egy csomó fénykép is található a korábbi munkákról. Vannak egyszerű, sőt igénytelen weblapok is, de a többség internetes megjelenése bizalomgerjesztő. Árat a legtöbb oldal nem tartalmaz, ha mégis, akkor csak nagy általánosságban, pl. szedán nettó 30000 Ft-tól, kombi nettó 40000 Ft-tól stb. Telefonszám és e-mail elérhetőség mindegyik honlapon megtalálható. Ez jó kezdet.

11 dunántúli cégtől kértem árajánlatot e-mailben, vázolva az autó pontos típusát, a fóliázandó ablakok számát és a fóliával szemben támasztott elvárásokat (B oszloptól hátrafelé, elsődleges a belátás elleni védelem, másodlagos a hővédelem, minimum 5 év garancia). Összesen 6 műhely volt hajlandó válaszolni, ami szerintem nagyon rossz arány, hiszen:
- miért adnak meg e-mail címet, ha nem válaszolnak a levelekre?
- ideje lenne felismernie a magyar szolgáltató szektornak is, hogy a web pénzt hozhat a konyhára, jól használva növelhető a forgalom és a bevétel.
Miért hiszik a mai napig azt, hogy a telefon az egyetlen kommunikációs eszköz? Nekem nincs kedvem 11 céget végigtelefonálni és mindenhol meghallgatni az összes fólia előnyeit, hátrányait, majd megvárni, amíg végre kibökik a fizetendő összeget. Sokkal egyszerűbb volt ugyanazt a 2 perc alatt megírt e-mailt kiküldeni 11-szer. Na mindegy...

A hat válaszadó céggel viszont többnyire meg voltam elégedve, látszik rajtuk, hogy természetesnek veszik az internet használatát, mindegyiküktől részletes leírást kaptam, melyek pontosan az általam megadott igényekre reflektáltak. 1 céget leszámítva tehát nem előre megírt sablonszöveget küldtek, hanem tényleg foglalkoztak velem. És itt ért a meglepetés: az árak szórása! Ugyanarra a (márkára és típusra is egyező) fóliára a legolcsóbb és a legdrágább árajánlat között 100% különbség volt! Az árak a Skyfol Shark HP fóliára vonatkoznak, '92-es Mazda 626-os kombi B oszloptól hátrafelé történő fóliázásával:
- legolcsóbb ajánlat: nettó 20000 Ft
- legdrágább ajánlat: nettó 40000 Ft
Miközben a fólia és a felhelyezés módszere ugyanaz! Valószínűleg az elvégzett munka minősége sem különbözik, hiszen mindketten szerepelnek a Skyfol hivatalos partnerei között, több telephelyet üzemeltetnek és komoly referenciával rendelkeznek. Célszerű tehát a fóliázás előtt futni egy kört a műhelyek között, sokat lehet spórolni vele. A legdrágább ajánlat egyébként nettó 43000 Ft volt, az egyik legismertebb fóliázóműhelytől (LLumar Alu Dark fóliára).

A megkeresettek között volt pár trükkös cég is: ketten nem írták, hogy az árajánlat nettó vagy bruttó összeget takar, erre külön rá kellett kérdeznem. Mindkettőnél kiderült, hogy nettóról van szó, de az egyik helyen cinkos kacsintásként jött a kétértelmű válasz: ugyan nettó összegről van szó, de személyesen megbeszélhetjük... Ami virágnyelven annyit tesz, hogy számla nélkül is megoldható a dolog. Erre azonban határozottan nemet kell mondani, hiszen magunkkal szúrunk ki: a garancia csak számla ellenében érvényesíthető, az "okosba' megoldott" fóliázást viszont már 2 hét múlva is letagadhatja a műhely. Nem mindig célravezető a legolcsóbb megoldást választani!

A minták segítségével könnyebb kiválasztani a megfelelő fóliátA minták segítségével könnyebb kiválasztani a megfelelő fóliátAz e-mailes "körutamon" kívül volt egy személyes terepbejárásom is, ami 5 helyi céget érintett (dunántúli megyeszékhely). Az elsőnél egy profi műhely fogadja a kuncsaftokat, a főnök udvarias és segítőkész, vannak fóliázott mintadarabok, amik segítségével kiválasztható a nekünk megfelelő fólia. Kérés nélkül is jár a névjegykártya, az ár pedig a városban fellelhető legkedvezőbb: nettó 25000 Ft. Az egyetlen hátrány a mezőny leghosszabb várakozási ideje: 2-3 héttel a fóliázás előtt be kell jelentkezni, annyira zsúfolt a menetrendjük.
A második cég szintén korrekt műhellyel rendelkezik, itt is megtalálhatók a mintadarabok, viszont picit teher az érdeklődő, erre utal az, hogy minél gyorsabban megpróbálják lerázni. Nettó 30000 Ft, 1-2 hét várakozási idő. A harmadik cég a legrégebbi fóliázó a városban: minták, névjegykártya, prospektus - minden van, és akár másnapra vihetem a kocsit. Az egyetlen hátrány az ár: nettó 34000 Ft-ot kérnek el a munkáért. A negyedik cég nem is cég, hanem egy nagyobb méretű garázsban, sufnituning-körülmények között dolgozó vállalkozó. Ő volt az egyetlen, aki csak úgy hajlandó pontos árat mondani, ha látja élőben az autót, továbbá kiakadt azon is, hogy miért kikötés nálam a minimum 5 éves garancia. "Miért, hűtőszekrényt is úgy vesz, hogy kiköti, minimum hány év garancia legyen rá?" - kérdezte ő, mire én: igen. Picit sem volt bizalomgerjesztő, ráadásul az általa saccolt 32000 Ft sem kedvező, főleg a körülményeket ismerve. Az körutam zárásaként felkerestem egy ismertebb műhelyt, de sajnos nem jutottam be - nyitva tartás: 10-17 óráig. Pechemre 9:50-kor jártam arra, és nem volt kedvem megvárni a nyitást. Azért elég furcsa ez, az összes többi fóliás (meg autókozmetika és hasonló autós szolgáltató cég) reggel 8-kor nyit, hogy még esetleg meló előtt le lehessen rakni a kocsit (ne kelljen sokat késni), majd délután elhozni. A délelőtt 10 órás nyitással szerintem piacot veszítenek, én sem tudtam velük konzultálni, míg a többiekkel igen.

Összesen tehát 16 fóliázó céget kerestem meg, kb. 8-nál merném otthagyni a kocsit. Hogy ez jó arány vagy sem, nehéz eldönteni, mindenesetre jól illusztrálja a hazai kínálatot: a gagyi garázstól az igényes műhelyig, a kedvező ártól a lehúzásig van minden, úgyhogy nem árt résen lenni! Mindenkinek azt javaslom, hogy ha teheti, látogasson el több céghez is, nézze meg személyesen a műhelyt és a választható fóliákat, továbbá kérjen konkrét árajánlatot. Érdemes rákérdezni a várakozási időre is, hiszen nem mindegy, hogy elég 1 nappal előtte odatelefonálni, vagy már 3 héttel korábban időpontot kell foglalni.

5
Átlag: 5 (2 értékelés)

szabalyos_go-tints.co_.uk2_.jpg
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu