Úton maradni

Magazin
2008. július 22. kedd, 16:49 | Szerző: SzaboZE

Az autó kapcsolattartása az úttal négy tenyérnyi területet jelent az egyik gumigyártó szlogenje szerint. Érdekes felvetés, elgondolkozhatunk rajta, hogy ez a terület felel a biztonságunkért, tehát jobb nem elhanyagolni azt.

Minden tavasszal és ősszel fokozottabban előkerül a téma, ekkor zaljik ugyanis a "nagy gumicsere hullám", természetesen mindenkinek egyszerre jut eszébe a garnitúrák cseréje. Nincs is ezzel baj, a szezon lefut, előbb-utóbb mindenkinek felkerül az autójára a szett, aki előre gondoskodik biztonságáról. De miért is olyan fontos ez és miért érdemes a gumik állapotára odafigyelni? Ismét a gumigyártók szlogenjét kell előszedni, ugyanis azt állítják, hogy akkor kell a nyári szettet télire cserélni, ha a hőmérséklet tartósan 7 fok alá csúszik. Természetesen senki nem fog egy reggeli 5 fokos hideg miatt téli szettel indulni otthonról, hogy aztán a munkahelyén 15 fokban visszacserélje nyárira. Ha az időjárás átlaghőmérséklete ezen érték alá kerül, akkor jó eséllyel alakul ki talajmenti fagy, a gumik rugalmasságát biztosító keverékanyag pedig merevvé válik, így a fékezésnél hosszabb fékút, megcsúszás veszélye áll fenn. Miért? Mert minél rugalmasabb a gumi, annál jobban tud az útfelületre tapadni, a tapadás pedig kedvező sőt kívánatos jelenség a fékezés során. Ha nincs tapadás, akkor a gumi megcsúszik, elveszíti az úttal a kapcsolatot és az autó nem engedelmeskedik vezetőjének, jobb esetben egy képzeletbeli egyenes vonalán továbbhalad a megkezdett úton, rosszabb esetben "kitör" az autó oldalirányba. Ahhoz pedig, hogy ezt elkerüljük saját érdekünkben érdemes rugalmas kerekekkel közlekednünk. Nem elég azonban figyelni arra, hogy milyen a gumi jellege, annak állapota is legalább akkora mértékben befolyásolja az autó irányíthatóságát. Ezért hát a papa Wartburgján keveset futott, megkímélt de avittos gumi sajnos nem fogja teljesíteni a tőle elvárható teljesítményt, mert megintcsak ez a fránya rugalmasság fog hiányozni gumiból. A gumiabroncsok ugyanis öregszenek és idővel ugyanúgy veszítenek rugalmasságukból, mind anyaguk stabilitásából. Az idősebb gumiabroncsot megismerni a repedésekről, a fényesre kopott mintázatról. Az ilyen gumiabroncsokkal szerelt autó abroncsai lelkesen csikorognak ahol lehet és csúszkálnak az úton. Ne sajnáljuk hát lecserélni, mert használatával ugyanúgy nem segítünk magunkon, mintha a garniturát nem cserélnénk le. A gumisok elmondása szerint a gumiabroncsok nagyságrendileg kb. 6-7 évet használhatóak, mert körülbelül ennyi idő alatt öregszenek el annyira, hogy cserére érdemesek lesznek. Fontos megjegyezni, hogy ez a tulajdonság futásteljesítménytől független, hiszen a tárolt gumi felett is ugyanúgy eljár az idő, mint amelyik részt vesz a forgalomban. DOT szám a guminDOT szám a guminA gumi életkorát könnyen meg lehet állapítani, ugyanis a szabvány előírja az abroncsok úgynevezett DOT számmal való ellátását. Ez annyit tesz, hogy a gumi oldalán meg kell keresni a négy számjegyből álló kódot, mint pl DOT .... 2406. Ha a kód 3 számjegyből áll, akkor azt valószínüleg érdemes lecserélni, ugyanis a jelölést 2000-ben változtatták meg. Az értelmezése szerint az első két számjegy a gyártás hetét, a második a gyártás évjáratát mutatja. A képen egy minta (alul a gyári jelzés, fent egy gravírozott minta), esetünkben egy 2005 3. hetében vagy 2006 2.hetében készült gumival van dolgunk a jelöléstől függően. Ha kopás vagy sérülés tehát nem teszi szükségessé, akkor elvileg még 3-4 évet biztonsággal közlekedhetünk vele. És itt el is jutottunk a harmadik tényezőhöz, ami a gumi kopása. A kopásjelző. Ha eléri a gumi bordájának magasságát, akkor csere!A kopásjelző. Ha eléri a gumi bordájának magasságát, akkor csere!Az európai szabvány a profilmélységet minimum 1.6mm-ben követeli meg, ezt a gumi kopásjelzője is ennél a méretnél jelzi. Ettől függetlenül egy nyári guminál érdemes minimum 3mm, míg egy télinél 4mm mélységet tartani a teljes biztonsághoz. Ha tehát ezen méret alatt van a gumi, akkor már érdemes keresgélni új gumikat az autóra. A gumink méretét a korábban is említett kopásjelzővel egyszerűen ellenőrizhetjuk. Ha a középborda felső mérete a kopásjelző magasságát nem haladja meg, akkor a gumit cserélni kell. Végezetül a gumik légnyomását tartsuk mindig megfelelő értéken (általában az autó bal első ajtajának alján található az adat illetve a leírásban), ugyanis ha több, akkor a kerék "pattog" az úton, ha kevesebb akkor pedig erősebb kopásnak tesszük ki az abroncsot. Ezt havonta egyszer érdemes ellenőrizni (pl a kúton ahol tankolunk). Ha ezekre odafigyelünk, akkor megtettünk mindent a biztonságért gumi témakörben, tehát nincs más hátra mint hogy száraz és kátyúmentes utat kívánjunk!

5
Átlag: 5 (1 értékelés)

Gumik
Tartalom átvétel

Magyar Mazda Klub - Mazda közösségi webhely

Médiapartnerünk: carmania.hu